Pagina’s

A Series of Unfortunate Events

A Series of Unfortunate Events, geweldig op tv én papier!

Compleet geweldig en briljant! Dat is volgens mijn dochter A Series of Unfortunate Events in een notendop.

A Series of Unfortunate Events

Kortste recensie ooit

Nu kunnen we het daar bij laten, maar dat is wel een beetje flauw natuurlijk. SEO technisch ook heel onvriendelijk ;). Dus krijgen jullie van mij een korte geschiedenis les. In 1999 kwam er een heel grappig, nieuw kinderboek uit genaamd The Bad Beginning, waarna er nog 12 delen zouden volgen in A Series of Unfortunate Events. Het is geschreven door Lemony Snicket, die ook de verteller is van dit duistere verhaal over de Baudelaire kinderen. Ze hebben hun ouders verloren bij een brand en worden vervolgens continu achtervolgd door de slechte Graaf Olaf, die het voorzien heeft op hun fortuin. Die Snicket staat dus niet alleen als schrijver op de cover, maar speelt ook een rol in het verhaal. De eigenlijke auteur van de serie is Daniel Handler en met zijn absurdistische, zwarte humor en grimmige verhaallijnen had hij mij 18 jaar geleden volledig te pakken. Ik kocht elk nieuw deel in de serie. In het Engels uiteraard, ik studeerde immers de Engelse taal op dat moment.

Achttien jaar later

Inmiddels zijn we een mensenleven verder en dertien boeken. De verfilming met Jim Carrey vergeet ik even, die vond ik vreselijk. Maar niet zo lang geleden bingden mijn dochter en ik er binnen een week de volledige Netflix serie doorheen. We gingen zelfs zo ver dat we het kleine zusje een klein beetje te vroeg naar bed brachten zodat we extra lang konden kijken. Zusjelief kan immers nog niet klokkijken.

Het was te snel voorbij. En wat doe je dan als je moet wachten tot begin 2018 op het nieuwe seizoen? Juist! De boeken lezen.

Hieperdepiep voor Lannoo!

Was dat even pech dat ze alleen in het Engels in onze boekenkast stonden. Maar gelukkig heeft Lannoo de eerste twee delen opnieuw uitgegeven in het Nederlands. Die vakkundig werden verslonden door de miniboekenwurm. En zij heeft er het volgende over te zeggen:

Het gaat over drie kinderen. Sunny de baby, Violet de grote zus en Claus de middelste broer. Hun ouders zijn omgekomen bij een brand. De kinderen mogen kijken bij wat er nog over is van hun huis. Claus vindt een halve verrekijker en later ontdek je wat dat precies voor verrekijker is. Omdat ze geen ouders meer hebben worden ze geadopteerd door de gemene Graaf Olaf.
Dan sla ik een heel stuk over. Want mijn favoriete boek is
Het Treurige Tweede Boek. Ze komen bij een huis en hun nieuwe voogd heet Montgomery Montgomery (oom Monty). Hij is een slangenbestudeerder en daar ben ik zo blij mee. Hij heeft een nieuwe slangensoort ontdekt: “De Ongelooflijk Dodelijke Gifadder”. Maar!! Die gifadder is eigenlijk de allerliefste slangensoort van de hele wereld!!! De kinderen zijn heel erg gelukkig bij oom Monty. Op een dag komt een man genaamd Stefano (eigenlijk dus Graaf Olaf) die toch weer probeert de Beaudelaires te ontvoeren.

Waarom vind je dit boek zo leuk?

De reptielen! Het is spannend leuk. Ik heb er gewoon geen woorden voor.

Wie is je favoriete personage?

Claus omdat hij zo slim is. Sunny omdat ze zulke scherpe tanden heeft. Violet omdat ze zo dapper is. Eigenlijk gewoon de Baudelaire kinderen dus.

Wat is het verschil tussen de serie op Netflix en de boeken?

In de boeken heet Sunny Roosje, maar de andere kinderen hebben gewoon dezelfde naam. Er staan hele mooie tekeningen in de boeken. De boeken lezen is ook erg leuk, want zo kun je fantaseren hoe alles er uit ziet.

Ga je alle boeken lezen?

Ja!

En seizoen 2 met mij kijken?

Ja!! Staat die al op Netflix? (vraagt ze hongerig)

Dus Lannoo en Netflix, aan het werk. Er wordt met smart gewacht op veel meer treurige en afschuwelijke avonturen.

Tineke Luimstra. Leest over verwoeste werelden, moord en doodslag, lang geleden, vreemde wezens, knusse Britse dorpjes en stoere vrouwen. Droomt over reizen langs de mooiste bibliotheken ter wereld en haar eigen piepkleine, tweedehands boekwinkel. Heeft meer boeken dan geld, dus is eigenlijk rijker dan een miljonair. Life is pretty much perfect!