Pagina's

Sanne Hillemans

Mirjam praat met Sanne Hillemans over schrijven en het circus

Een tragisch verlies heeft ervoor gezorgd dat Noah zijn verdriet al wekenlang in alcohol verdrinkt. Als hij een baan aangeboden krijgt bij een reizend circus, zie hij geen reden om niet te gaan. Deze drastische verandering kan precies zijn wat hij nodig heeft.

Er lopen veel interessante mensen rond op het circusterrein, maar degene die eruit springt, is een meisje van zijn leeftijd dat voor iedereen een glimlach klaar heeft. Terwijl haar aanwezigheid hem uit een donkere put trekt, lijkt zijn nabijheid het tegenovergestelde effect op haar te hebben.

 

Sanne Hillemans

 

Circus memoires

Als zesjarige ging ik naar het circus, er moet ergens nog een foto van mij zijn op de olifant. Het was maar een keer, maar toch, sinds dat bezoek ben ik gefascineerd door het reizende leven. Het leven in een caravan, het groepsgevoel, vandaag niet weten waar je morgen zult zijn, geweldig! Een boek hoeft maar het woord circus in de titel te hebben en het ligt al in mijn boodschappenmandje.

 

Circus Cesaria

Vandaar dat ik er als de kippen bij was toen Sanne Hillemans vroeg of wij haar boek ‘Circus Cesaria’ wilden lezen. Natuurlijk wilde ik dat! Sanne schetste zo’n levendig beeld van het circusleven en ze heeft ‘Circus Cesaria’ zelf uitgegeven. Daardoor werd ik erg nieuwsgierig naar het verhaal achter ‘Circus Cesaria’. Sanne was zo aardig om mijn vragen te beantwoorden, die kun je hieronder lezen:

 

Hallo Sanne,

Dankjewel voor ‘Circus Cesaria’! Tof dat je ons ook meer wilt vertellen over de achtergrond van het boek.

Het circus is voor velen van ons een niet alledaagse omgeving. Waarom heb je jouw boek in deze wereld laten plaatsvinden en heb je veel onderzoek gedaan? Ik hoop natuurlijk dat je een tijdje met het circus bent meegereisd, vertel! 🙂

De omgeving was niet per sé een bewuste keuze. Ik werd geïnspireerd toen ik zelf met vriendinnen naar het circus ging. Ik begon te fantaseren over hoe het leven van de artiesten eruit zou kunnen zien en dat is hoe het idee van Circus Cesaria ontstaan is.

Ik heb me vooral laten leiden door mijn fantasie en ook op basis daarvan het verhaal op papier gezet. Wel heb ik het verhaal laten lezen door iemand die heeft gewerkt bij een reizend circus, om me ervan te verzekeren dat mijn fantasie waarheidsgetrouw bleek. Op een aantal kleine puntjes na – die aan de hand daarvan verbeterd konden worden – klopte het allemaal.

Een vraag die veel schrijvers krijgen is: ‘Is jouw boek autobiografisch?’ Krijg jij die vraag ook vaak en wat is dan je antwoord?

Mensen in mijn directe omgeving weten dat ik nooit bij een circus heb gewerkt en ik krijg de vraag eigenlijk bijna nooit. Dit overkomt me vaker bij mijn eerste boek, ‘Voor altijd twintig’. Wat wel gevraagd wordt is of ik dingen uit mijn eigen leven verwerkt heb in het verhaal. Het antwoord daarop is nee. In sommige verhalen belanden wel eens scènes of dialogen die ik misschien uit het dagelijks leven heb geplukt, maar doorgaans zuig ik alles uit mijn duim. Dat is juist wat ik zo leuk vind aan schrijven.

Aan welk personage in je boek ben je het meest gehecht? En met welk personage had je het meeste moeite, om hem of haar tot ontwikkeling te laten komen?

Ik ben zelf een groot fan van Cesar, omdat ik me goed in hem kan vinden. En omdat ik zou willen dat onze wereld wat meer Cesars zou bevatten.

Marco heeft voor wat problemen gezorgd en dit heeft alles te maken met wat ik in het nawoord vertel. Omdat het verhaal eerst een andere richting op zou gaan, was Marco ook op een bepaalde manier beschreven. Pas toen ik wist dat er een tweede deel zou komen, realiseerde ik me dat hij anders neergezet moest worden – en dat heb ik toen gedaan.

Jouw hoofdpersonen maken nogal wat heftige dingen mee. Wil je met ‘Cesar Cesaria’ een boodschap overbrengen?

Ik heb het verhaal niet geschreven met één specifieke boodschap in gedachten. Ik hoop dat als mensen het lezen, ze zich mee laten slepen door het mystieke van het circus en zich kunnen inleven in de personages. Ik zou het mooi vinden als het boek de lezer tot nieuwe inzichten kan brengen of ze over iets na kan laten denken waar ze voorheen nog niet bij stil hebben gestaan. Maar hoe een boek overkomt op een lezer is iets waarvan ik geloof dat een schrijver er geen invloed op heeft; iedereen zal er een andere boodschap uithalen.

Hoe lang heb je erover gedaan, om ‘Circus Cesaria’ te schrijven?

Ik vind dit altijd een lastige vraag, omdat ik niet op een dag achter mijn laptop ben gekropen om er pas vandaan te komen toen ik klaar was. Ik heb een groot deel in een paar maanden op papier gezet en heb toen lang vastgezeten, waarna het einde na een paar jaar binnen enkele dagen geschreven was. Daarna heeft het natuurlijk nog even geduurd om het door anderen te laten lezen en feedback te verwerken – een paar maanden, gok ik.

Ik zag dat je ‘Circus Cesaria’ zelf hebt uitgegeven, stoer! Waarom heb je besloten dat te doen? En wat was het moeilijkste in dit proces? En wat viel heel erg mee?

De waaromvraag is makkelijk te beantwoorden: omdat (ik) het kan. Het was een grote uitdaging om uit te zoeken wat er allemaal bij komt kijken, maar ik heb tijdens die zoektocht ontdekt dat ik alles aan het uitgeven leuk vind. De belangrijkste redenen om het zelfstandig uit te geven zijn dat ik snel wil handelen en het creatieve proces volledig in de hand wil houden.

Het moeilijkste blijft het verkopen van boeken. Zeker bij zo’n eerste echte boek is dat erg lastig. Mijn doel met dit eerste boek is vooral om mijn naam de wereld in te krijgen en langzaamaan wat lezers te vinden die mijn schrijfstijl leuk vinden. Duizenden verkopen verwachten van een boek dat geschreven is door iemand die niemand kent is onrealistisch.

Wat me meeviel was hoe snel ik aansluiting vond bij lezers. De online lezerscommunity is zo groot en ontzettend enthousiast. Een aantal hebben voor me proefgelezen en als ik winacties post wordt er superveel gedeeld en meegedaan. De respons heeft me echt overweldigd en maakt het proces nog leuker dan ik had verwacht.

En nu? ‘Circus Cesaria’ krijgt een vervolg, wil je een tipje van de sluier oplichten?

Het enige wat ik erover wil zeggen is dat het boek verder gaat op het punt waar het gestopt is. Alle personages die we in Circus Cesaria hebben leren kennen, zullen terugkomen in Ave Cesaria. Daarnaast zal het boek meer perspectieven bevatten dan de twee die ik in Circus Cesaria heb gebruikt.

Verder houd ik het volledig geheim. Ik ben zelfs niet van plan iets te onthullen in de flaptekst, want wat ik er ook over zeg, het zal spoilers bevatten voor het eerste deel. En dat zou ik zonde vinden.

Voor meer informatie over Sanne en haar boeken, ga naar sannehillemans.com. Je kunt daar onder andere haar eerste boek ‘Voor altijd twintig’ gratis downloaden. Gaat dat zien! Sanne is ook op Facebook te vinden.

In het dagelijks leven is zij druk met tekst als Marketing Communications Manager, maar ’s avonds reist zij met Miss Anne en een bak thee naar verre oorden in langvervlogen tijden. Op zaterdagochtend spreekt ze audioboeken in bij Dedicon, voor mensen met een leesbeperking. Favoriete boeken zijn sprookjesachtig mooi, barsten van de ontberingen en lopen als het even kan, goed af. En de hond gaat dus niet dood! O ja, ze werkt ook nog aan haar eerste verhalenbundel.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
Helaas moet Ogma ook de cookie-jar open trekken. Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren