Pagina's

  • Home
  • Over Schrijven
  • Achter de schermen bij een self pubber: Frenkie Teijzirb vs Self Pub Platforms
self pub platforms

Achter de schermen bij een self pubber: Frenkie Teijzirb vs Self Pub Platforms

Ik ontdekte het bestaan van self pub platforms via het Schrijven Magazine en hun website schrijvenonline.

 

self pub platforms

 

Er zijn verschillende vormen binnen deze wereld van het papieren boek;

  • een fysieke oplage laten drukken, met of zonder redactionele begeleiding en/of professionele vormgeving van de omslag (minimale kosten honderden euro’s)
  • geen oplage, enkel drukken als het boek wordt gekocht oftewel printing on demand (POD). Ook dat kan met of zonder (minimale kosten 12,50).

Inmiddels zijn er heel wat bedrijven die er een aardige cent aan verdienen. Een van de grootste en bekendste printing on demand platforms is Brave New Books van Bol.com.

Aangezien mijn financiën niet rooskleurig waren, moest ik wel voor de gratis variant kiezen. Ik koos voor Brave New Books, zonder enige professionele ondersteuning. De enige kostenpost was het ISBN nummer: €12,50. Dat was te doen. De begeleiding online en de email support waren naar tevredenheid. Mijn enige struikelblok met Brave New Books was de uiteindelijke verkoopsprijs. Voor mijn dunne boekje van 90 pagina’s moest ik een minimale verkoopsprijs van €13,91 aanhouden. Deze prijs is als volgt opgebouwd (ex btw); printkosten €3,21, mijn marge €0 en verkoop- en distributiekosten en het platform Brave New Books €9,91.

 

Wat houdt dat dan precies in?

Verkoop en distributie houdt in dat Brave New Books het boek op de site van Bol plaatst en bij een aantal andere onlinewinkels in Nederland en Vlaanderen, en het laat opnemen bij het Centraal Boekenhuis (waar boekhandelaren inkopen). Ik neem aan dat de medewerkers bij Brave New Books niet de trein hoeven te nemen om ieder Brave New Book apart aan te bieden bij de externe bedrijven maar dat het werk grotendeels digitaal en via overkoepelende contracten verloopt. Natuurlijk zullen er personeelskosten zijn, maar dan nog; de verhouding is zoek. Ergo, zij verdienen er een smak geld aan. Ik heb het even uitgerekend aan de hand van mijn voorbeeld; 75,5% van de verkoopsprijs gaat naar Brave New Books, 24,5% naar de drukker en 0000000000% naar de auteur. Wil je zelf ook wat verdienen, dan wordt de verkoopsprijs nog hoger en kun je helemaal niet meer concurreren met de boeken van reguliere uitgevers.

 

Brave New Books vs MijnBestseller

Daarom ben ik op het laatste moment overgestapt naar MijnBestseller. Een vreselijke naam, dat wel. Een die het imago van self publishing nog meer onderuit haalt, en zelfs belachelijk maakt. Er is niet veel verschil met Brave New Books; de online begeleiding is exact hetzelfde, hun email support is gelijkwaardig en de printkosten en ISBN kosten zijn even hoog. Het is bekend dat zij samenwerken met Brave New Books, dus ik stel mij één kantoor voor waar twee mensen werken, met ieder hun eigen Brave New Books en MijnBestseller bordje op hun desk.
Het verschil zit in de minimale verkoopsprijs; deze ligt €2,12 lager waardoor ik mijn verhalenbundel ‘6x Schuld’ (met een kleine eigen marge) voor €12,50 op de markt heb kunnen brengen. MijnBestseller heeft een ietwat lagere kostprijs omdat zij minder tellen voor hun eigen platform en de verkoop- en distributiekosten. Terwijl MijnBestseller exact dezelfde verkoopkanalen heeft als Brave New Books. Het kan dus zeker goedkoper.

 

Cover- en opmaakperikelen

Dan is er de omslag; wederom had ik geen geld om het te laten ontwerpen door een professional. En een omslag is natuurlijk een belangrijke verkoopfactor. Hoe vaak wordt niet een boek gekocht vanwege de intrigerende omslag? Ik besloot een heel simplistische cover te maken. (Ik heb geen teken- of fotografietalent.)

 

self pub platforms

Het vervolg ‘6 x Vals’ zal in eenzelfde opmaak verschijnen maar dan in de kleuren groen-zwart.

 

Het lettertype op de cover is hetzelfde als in de inhoudsopgave en in de kopjes van de hoofdstukken. Dat was een bewuste keuze, maar achteraf gezien vind ik de cover van het e-book beter. (Misschien moet ik toch geld steken in een professionele cover.)
Voor de tekst in het boek heb ik een schreefletter gekozen (een letter met een voetje) omdat deze makkelijker leest. De tekst op de achterflap moest ik eveneens zelf schrijven, en dat heeft heel wat energie gekost, ieder woord werd gewogen. Met een beperkt aantal kernwoorden moet je laten weten wat de lezer kan verwachten, en tegelijk moet je hem of haar overhalen het boek te kopen.

Binnenkort vertel ik verder over het uitgeven bij een self pub platform!

Ogma is een boekenblog vol verhalen over stoere boeken, oude boeken, soms wat nieuws en soms boeken waar je écht even je best voor moet doen om een exemplaar in handen te krijgen. De vaste redactie bestaat uit Tineke, Jolanda, Mirjam, Simone, Anita en Jan-Rutger en soms maken ze gezamenlijke artikelen of is er een gastblogger. Die blogs vind je onder dit profiel. Enjoy!

4 Comments

  • Monique

    5 maart 2017 at 20:01

    Beste Frenkie, het verdienmodel van Brave New Books wat je schetst klopt niet. De boekhandel verdient namelijk ook nog eens 42% (Bol.com zelfs 47%) van de verkoopprijs en het CB vraagt per boek voor distributie en opslag ook een bedrag per boek dat afhangt van de grootte van je boek en het aantal exemplaren dat je stuurt. De uitgever houdt er echt veel minder aan over dan die 9,91 per boek. Maar ik ben met je eens dat de verdeling tussen auteur en uitgever niet klopt. Dat is de reden waarom ik voor Paris Books koos. Maar daarvoor moest ik wel zelf investeren én risico dragen. In mijn blog schrijf ik hoe ik dat deed met mijn roman. Voor mijn verdienmodel, zie: http://www.boekjeopenoverschrijven.nl/index.php/58-wat-schuift-dat-nou-zo-n-boek-deel-3.html

    Beantwoorden
  • Frenkie Teijzirb

    5 maart 2017 at 22:14

    Bedankt Monique voor je reactie! En je tip! Ik ga ook je blog lezen, altijd handig om informatie onderling uit te wisselen.
    Ik begrijp uit je verhaal dat het bij jou om een oplage ging waar je zelf ook in moest investeren. Bij Brave New Books wordt dus geen oplage gedrukt. En je hebt gelijk, er gaat geen 75% naar BNB, het wordt ook gedeeld met de verkoopkanalen. Maar Mijn Bestseller heeft dezelfde verkoop- en distributie kanalen, en dus, naar ik aanneem, vergelijkbare kosten, en zij kunnen wel zo’n 2€ lager in kostprijs gaan. Maar linksom of rechtsom, of het nu om POD of oplage gaat met eigen investering, de marge voor de auteur is veel te laag!! Succes met je roman 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
Helaas moet Ogma ook de cookie-jar open trekken. Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren